Guide til hvordan å koble Google Analytics og Google Tag Manager til Shopify

Guide til hvordan å koble Google Analytics og Google Tag Manager til Shopify

Forrige kurs hadde vi i oppgave å opprette en velfungerende nettbutikk og ble vurdert ut i fra dette. Sammen med Frida, Ada og Silje opprettet vi nettside for https://ollisoptikk.com/ for Ollis Optikk som kun hadde en fysisk butikk i Oslo. De selger solbriller og briller i unike designermerker samt at de gjennomfører synsundersøkelse.

Før en lanserer en nettbutikk er det høyest aktuelt å implementere analysereverktøy som Google Analytics og Google Tag Manager. Dette vil være et gunstig verktøy for å kunne gjøre målinger på trafikk inne på nettsiden og gi data om hvem kundene dine er. Disse gratisverktøyene som Google tilbyr gir god innsikt og utfører nødvendige analyser. Det er kun noen enkle steg for å koble Google Analytics og Google Tag Manager til din Shopify og det skal jeg guide deg gjennom nå.

Google Analytics

Google Analytics brukes for å gjennomføre webanalyser som gir deg statistikk og grunnleggende analyser. Hensikten er å få nødvendig informasjon om kunden, drive målrettet markedsføring og søkemotoroptimalisering (SEO). Gjennom verktøyet vil du kunne se antall besøkende på nettsiden, hvor trafikken kommer fra, demografi, de mest populære sidene og hvor mange som konverter eller fluktraten er eksempler på ulike data du vil få tilgang til ved å benytte deg av Google Analytics.

  1. Brukerprofil på Google

Det første steget for å ta i bruk Google Analytics er å opprette en Google-konto dersom du ikke allerede har det. Ved ny bruker må du opprette en konto i Google Analytics. Klikk på «sign up» og fyll ut nødvendig informasjon for din nettside. Du kan lage en bruker her.

Dersom du har Gmail, Google Drive, Google+ eller en Youtube-konto så har du en Google-konto. Du kan velge mellom å bruke din egen Google-konto eller en bedriftskonto.

Du kan nå logge inn på din bruker på Google Analytics. Den globale nettstedstaggen

2. Den globale nettstedstaggen

For å få har opp koden må du å klikke på «administrator» i sidemenyen, deretter «sporingsinformasjon» og til slutt «sporingskode». Nå kan du kopiere den globale nettstedstaggen og gjøre deg klar til det neste steg i prosessen.

3. Legg til koden i Shopify

Videre må en legge inn koden i Shopify. Du må logge inn, trykke på «nettbutikk» og deretter «preferanser»

Her skal du lime inn den globale nettstedstaggen du har kopiert fra din konto i Google Analytics og inn i Shopify.

Klikk på «lagre» nederst på siden og du vil se din sporings-ID i Google Analytics. Huk av for «bruk forberedt e-handel» som vist på skjermbildet nedenfor. Deretter på du klikke på «lagre» en gang til»

Google Tag Manager

Videre kobler man seg opp på Google Tag Manager med ditt nettsted. For at konfigureringen skal være problemfri er det viktig å først opprette Google Analytics i Shopify. Hensikten med dette verktøyet er at det skal være enklere å legge til script til ditt nettsted og dermed få nødvendig informasjon om de som besøker nettbutikken din.

  1. Sett opp en bruker og finn relevante koder
Sign up for Google Tag Manager

Første steget er å opprette en bruker som kan gjøres her. Her får du opp to koder som du skal kopiere fra «script»

Google Tag code instructions and codes

2. Koble google tag manager til din Shopify

Det neste steget er å logge inn på din bruker, klikk på «nettbutikk» og deretter på «preferanser». Deretter skal du klikke på «legg til tilpasset JavaScribt til Google Analytics som vist nedenfor. Der skal du lime inn den første koden og trykke lagre.

3. Redigere kode inn i nettbutikk

Videre må du «redigere kode» ved å trykke på «nettbutikk» og «temaer» i sidemenyen.

Skriv inn «theme.liquid» i søkefeltet og klikk på følgende

Nå må du lokalisere «body» i kodebiten, lim inn den andre koden under den første linjen som vist nedenfor. Deretter er det tid for å klikke deg og «lagre».

Referanseliste:

  • Shopify. u.d. Help shopify. Funnet Mai 16, 2021. https://help.shopify.com/nb/manual/reports-and-analytics/google-analytics/google-tag-manager.
  • Accounts Google . u.d. Accounts Google . https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?hl=en&flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=SignUp.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *